mariajasmine

Alla inlägg under augusti 2013

Av Jasmine Andersson - 22 augusti 2013 23:15

Nu i sommar har jag gjort hemmagjord saft som jag även gjorde förra sommaren, den är så otroligt god och väldigt sommrig i smaken. När jag var mindre så kom jag ihåg att varje gång vi i familjen var och hälsade på eller blev bjuden på middag till min pappas mormor så bjöd hon alltid oss på den här saften, så jag tänker på henne när jag dricker den. Jag tycker den är väldigt god och mycket bättre än saften som man kan köpa på affären, den liknar flädersaft i smaken fast jag tycker att det här är strået vassare än fläder. :)


Det du behöver för att göra saften är en massa färska svartvinbärsblad, citroner, citronsyra, socker och vatten. Först sköljer man av svartvinbärsbladen och sen blandar man dom tillsammans med citronskivorna i en tillbringare eller i stora glasflaskor, sen kokar man upp vatten, socker och citronsyra och häller sedan sockerlagen i tillbringarna, detta ska stå svalt i 5 dagar och jag brukar röra om i saften lite då och då. Eftersom jag bor i lägenhet så låter jag den stå i kylen men bor man i hus och har kallkällare så kan man ställa saften där. Sen när de har gått 5 dagar så silar jag bladen och citronerna från saften (som ni ser på bilderna här nedanför) och sen häller jag upp saften i flaskor. Ett bra tips om man har gjort mycket saft så går det bra att frysa in den om du har hällt saften i plastflaskor men tänk då på att inte fylla i hela flaskan eftersom när den fryser till så ökar innehållet i flaskan.


Jättegod och enkel saft som är värd att prova göra. :)


    


 


  

Av Jasmine Andersson - 22 augusti 2013 22:15

Har gjort 2 stycken fina collage med två av mina bästa vänner, första bilden är på mig och Kosovare som har varit min bästa vän i drygt 14 år, jag saknar henne jättemycket och jag hade önskat att vi hade kunnat hålla kontakten bättre med varandra än vad vi har gjort sen hon flyttade härifrån, men men vi får väl se till att de blir bättring på de. Andra bilden är på mig & Maria som jag har varit kompis med i skolan också men som jag har kommit ännu närmare nu efter att vi har gått ut skolan. Love you girls<3


 


 


  

Av Jasmine Andersson - 22 augusti 2013 21:15

Jag hittade en gammal bild från skolan som jag har gjort om, det är jag till vänster och sen, Kosovare & Jasmine N-L bilden togs under andra året på gymnasiet då vi hade ett eget UF företag i 1 år som hette SignDesign UF. Vi hann vara med på 2 mässor en i kommunen och en som var i Haparanda där alla UF företag från hela norrbotten skulle samlas. Jag var tvungen att retuschera om bilden ganska så mycket eftersom den hade blivit förstörd på något sätt på cd skivan som den var sparad på, det var en massa gråa och gröna streck över hela bilden och ingen som jag har frågat hade kvar orginalbilden så jag har själv suttit och redigerat hela bilden, därför den ser ut som den gör på vissa ställen, men men jag tyckte iaf. att jag lyckades ganska bra att få till den. :)


 


 

Av Jasmine Andersson - 22 augusti 2013 21:00

Förra veckan var jag och Maria och hälsade på en kompis till oss Michelle och hennes kille Anton som har fått en liten bebis för drygt 4 veckor sen. :) Det blev en pojke som ska heta Wilmer. Vi har träffat han en gång förut då han nästan var nyfödd och då var han jätteliten, nu hade han hunnit växa ganska mycket under några veckor bara, men bebisar växer ju fort. Vi fikade, pratade lite och tittade runt i deras hus och så gav vi en present som bestod av en babydress i lite större storlek så har han nånting att växa i. :)


Här kommer 2 st bilder på dom nyblivna föräldrarna och på det lilla underverket, så söt man få va. <3 


 


  

Av Jasmine Andersson - 17 augusti 2013 01:00

Heej igen.. Tänkte berätta lite om vad jag har sysslat med dom här veckorna förutom att jobba då. För 2 helger sen på lördagen så var det musikkväll i parken, skitmysigt och roligt var de & det spelades väldigt bra musik. :) Det var 2 stycken större band som spelade och ett av dom banden kom från Gällivare & heter Seasonone, skitbra var dom, har hört dom förut och jag tycker att dom är grymt bra. :) Sen var det även öppen scen så vem som helst som ville fick gå upp och uppträda.


Sen har jag för lite mer än en vecka sen varit hem till familjen och umgåtts lite, då var jag även upp på vinden och tittade på gamla saker som jag hade lämnat kvar när jag flyttade hemifrån och så fanns de fullt med saker från när jag var liten, som våran spjälsäng, min första riktiga cykel som var rosa, ett fint dockhus som farmor hade gjort till mig och en massa andra leksaker och barnspel m.m Det var jättekul att gå upp dit och titta för har tänkt gör de varje sommar men de har aldrig blivit så nu gjorde jag äntligen de. :) Jag tycker de är kul att kolla igenom gamla saker för man tänker tillbaka på minnen och kommer ihåg vissa saker som man använde när man var liten när man ser dom igen.


Sen lite senare var de middag och då åt vi första kräftorna för säsongen, skitgott var de... :p Jag kommer lätt att äta kräftor en gång till innan det blir vinter med kompisar, jag älskar kräftor så kan gärna äta de flera gånger på sommaren. :)


Förra helgen så var de en ganska lugn helg med sommarkrysset på tv & sen lite film mys med en kompis och så hade jag gjort mig en jättegod melondrink som jag smakade första gången nu i sommar då Helena hade med sig den en gång till Maria. En väldigt god sommardrink tkr jag iaf. det är kul att variera sig och prova något nytt ibland. :)


I onsdags var jag ner igen och hälsade på mamma & pappa. Under dagen pysslade jag och mamma på och gjorde om fontänen som jag och min bror gav till henne i födelsedagspresent och det blev ju mycket finare och bättre nu tycker jag, vi byggde den lite större. :) Sen senare på kvällen åkte vi och hälsa på en granne som har hästar 1 km från mina föräldrar ungefär och hon hade köpt en ny häst som min mamma sa var jättefin så hon tänkte att vi kunde åka och titta på den. Och den var jättefin det var en islandshäst som var svart med vita strumpor och så hade den isblåa ögon, den var verkligen jättefin. :)


På den sista bilden ser ni ett hjortronhalsband, grejjen är att när jag var 13 år ungefär så var jag, pappa, farmor och min farmors mamma Ally och hälsade på Allys egna kusin som hon inte hade träffat på flera år, vi tittade på lite kort, pratade, fikade och umgick och sen kom jag inte ihåg varför eller hur men Allys kusin tog iaf. fram detta hjortronhalsband (som då hängde i ett tunnare läderband) och visade de för oss och jag tyckte att de var så himla fint så hon sa att jag fick de av henne. Nu 10 år senare har de hängt i min smyckes samling sedan dess och jag har aldrig använt de förän nu då. :) Jag har tänkt köpa en kedja att byta ut läderbandet med men de har som aldrig blivit, men då hittade jag ett gammalt halsband som jag inte använder längre och tog kedjan från de halsbandet och satte fast det på hjortronhalbandet istället och det blev ju riktigt snyggt. :) Jag har provat använda de lite och jag tycker att de är jättefint, så jag ska börja använda de mer nu. :)


Här bjuder jag på lite bilder. :)


 


 


       


    


         

Av Jasmine Andersson - 2 augusti 2013 13:45

Här tänkte jag visa vad jag har hållit på att pyssla med ett tag. Köpte 2 stycken korgar för ett tag sen av en kompis som hon inte hade nån användning för. Jag tyckte att dom var fina men dom var i träfärg och dom passade inte riktigt in i min inredning där jag skulle ha dom. Så därför bestämde jag mig för att måla dom vita för vitt är så fräscht och passar ju till allt och jag blev supernöjd med resultatet. :) Den större korgen ska jag använda som tvättkorg och låta den stå inne på toaletten och den mindre korgen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, båda får inte plats inne på min toa men dom är fina så ska iaf. spara båda två så får jag se vad jag ska använda den andra till. :) Jag tycker det är roligt att pyssla och göra om saker till det bättre, det är bara fantasin som sätter gränser. :p


    


 

Av Jasmine Andersson - 1 augusti 2013 23:15

Förra helgen jobbade jag både fredag & lördag, skulle även ha jobbat söndag men jag hade tidigare bytt tur med en kollega som var snäll och kunde byta med mig eftersom att jag och min familj skulle åka till ett mindre ställe utanför Norsjö för att ha en släktträff. Det var sån där släkt som alla kan ha, sånna som man aldrig har träffat förut för man har inte vetat om att man är släkt med dom.


Vi startade ganska tidigt på morgonen, vi for iväg strax efter halv åtta och när vi nästan var framme i Arvidsjaur så svängde vi in till ett ställe som heter Grästjärn dom tre första bilderna här nedanför visar den platsen och det var där min farmor föddes eftersom Ally farmors mamma bodde där i unga dar tillsammans med sin bror Harry och sen efter några år träffade Ally en man som hette Arnold som också bodde i närheten av Grästjärn det uppstod kärlek mellan dom och sen när dom hade varit tillsammans i nått år så föddes min farmor. Så min farmor växte upp där tillsammans med Ally, Arnold & Allys bror Harry. När dom alla hade bott där i ganska många år så lämnade Ally, Arnold och farmor Grästjärn och flyttade upp till Vaikijaur och kvar i huset i Grästjärn blev då farmors morbror som stannade kvar där tills han dog. Så även min pappa har varit många gånger där när han var liten och hälsat på sin mormors bror, det har varit många generationer på den platsen. :) Så de var kul att stanna där och titta lite och ta lite kort, även jag har varit där en gång förut men det var för säkert 10 år sen nu. Men nu är det någon annan som äger stället det är ingen släkting till oss som har de huset nu. Sen stannade vi även i Auktsjaur där min farmor gick i skola som liten då hon bodde Grästjärn, skolan är den byggnad som är på den fjärde bilden, jag passade även på att ta kort där också. :)


Sen fortsatte vi till Braxträsk där släktträffen skulle vara och efter ganska mycket bilkörande så kom vi tillslut fram till en stor äng där det stod ett fint hus och vi var bland dom första som kom dit, sen kom det folk hela tiden. Vi började med att titta runt lite i huset eftersom i det huset föddes min mormors mors mor i på slutet av 1800 talet, men de har stått tomt i en massa år så de hade förfallit väldigt mycket och var nästan ingenting kvar av det så dom släktingarna som har tagit över stället nu har totalrenoverat och byggt upp huset på nytt, dom har placerat huset på samma ställe som det stod på förut och det ser gammalt ut på utsidan så det var ganska likt som huset såg ut förr i tiden.


Sen när alla hade kommit så satte vi oss ner utanför huset och började fika lite och dom släktingar som visste mycket om släkten började berätta en massa brättelse om vad som hände förr i tiden, dom visste mycket eftersom dom hade släktforskat en längre tid, det var väldigt intressant att höra alla dom berättelserna. :) Sen efter ett tag gick vi alla in i huset och åt lunch tillsammans & sen blev det tårta och lite uppvaktning eftersom en som var där fyllde 60 år just den dagen.


Sen bekantade vi oss med några och sen visade hon som ägde stället nu en massa gammla bilder från förr i tiden och så delades pappren ut till oss där dom hade samlat en massa information om släktingar, det stod bland annat när dom föddes, vad dom gjorde på den tiden dom levde och vart dom bodde när dom och sen vilket år dom dog också. Sen berättade hon även att vi hade släktingar i Amerika och så visade hon massa bilder på dom och berättade vad dom hette osv, dom bor i bland annat North Dakota, Karlifornien & Texas, så det var väldigt roligt att få veta att vi har släkt där också. :) Hon berättade också att det skulle komma 4 st från Amerika den kvällen och hälsa på, dom skulle till Skellefteå och hämta dom på flygplatsen men flyget skulle landa så sent så det var synd att vi inte hann träffa dom innan vi åkte hem. 


Sen kring middagstid började alla dra sig hemmåt och vi åkte också hem då eftersom vi hade en bit att köra innan vi kom hem. Vi stannade också till i Arvidsjaur på hemvägen på en restaurang och käkade en pizza till middag. Sen när jag kom hem chillade jag mest framför tv:n resten av kvällen.


Här kommer det lite bilder från förra helgen. :)  

 


       


 


    


    


    


 


Dom här bilderna längst ner är tagna från släktträffen. :) Klockan som syns på en bild, är jättegammal den har funnits där sen i slutet av 1800 talet då huset bygdes första gången. Jag tycker att det var ett jättemysigt sommarställe.


  

Av Jasmine Andersson - 1 augusti 2013 20:30

För två veckor sen ungefär var jag hemma och hälsade på mamma o pappa för att bland annat plocka hjortron och då sen blev jag bjuden på middag där, grillat med pappas nya grill som han vann nu i sommar på en lott han hade köpt då han var på fallens dag. :)


Sen för snart 3 veckor sen helgen innan löning så lagade jag och Maria middag tillsammans det blev grillat med grönsaker i ugn, beasås, vitlökssmör och vitlöksbröd sen till efterrätt blev de vaniljpannacotta med hjortron, det är så gott. :) Sen efter middagen skulle vi ha en tjejkväll då kom Marias ena syster Elisabeth och deras kusin Helena förbi, vi surrade lyssnade på musik, drack och spelade ölspelet.


Vi skulle dra vidare till hotellet sen för att ta en drink men då var det stängt och Opera hade också stängt så då var de bara Gasskass & Notudden som hade öppet och till Notudden är de ganska långt och kl var ganska mycket så vi valde att gå till Gasskass och ta en cider. Gasskass är typ mer som en pub, ett chillställe där man tar en drink eller två, finns som inga dansgolv där, därför brukar jag inte gilla att gå dit så ofta. Men men vi hade det trevligt ändå, sen kring 2 drog vi hem igen.


Resten av den helgen blev mest chill... Här bjuder jag på lite bilder. :)


    


 


 


    


    


 


Dom två bilderna här näst längst ner är nästan likadana. På den första bilden är det Maria och jag i mitten och sen Marias kusin Helena och på den näst sista bilden ser ni systrarna Maria & Elisabeth och så Helena igen då. :)


 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards