mariajasmine

Alla inlägg under januari 2015

Av Jasmine Andersson - 28 januari 2015 23:45

Här är tunnbrödskorgarna som jag gjorde till förrätten på nyår. Jag började med att vända kopparna upp och ner och så formade jag bakplåtspapper över dom, sen delade jag det mjuka tunnbrödet i lite mindre delar (ungefär halva brödet) eftersom dom var så stora, (jag använde rektangulära tunnbröd eftersom jag inte hittade runda på affären, men det gick lika bra de).


Sen värmde jag ett bröd i taget i micron ca 15 sekunder, sen klämde jag fast tunnbrödet på koppen och höll fast den ett tag så den formades till en korg. Rostade sedan dom i ugnen i 225 C i ca 2-3 minuter, sen fick dom stelna och svalna innan jag tog lös dom från kopparna och voila så hade jag 4 stycken fina tunnbrödskorgar, superenkelt! :) 


 


 


 


Av Jasmine Andersson - 25 januari 2015 16:15

Nyåret firade jag tillsammans med Olle, Fredrik & Maria, vi åt en god 3 rättersmiddag tsm och innan maten

drack vi en välkomstdrink eller rättare sagt fläderblomslikör i ett litet glas, jättegott var de kanske lite somrigt men jag gillade verkligen smaken så det var kul att prova. Sen drack vi även cider & vin till maten och baileys till efterrätt. Iallafall här nere kan ni läsa hur våran nyårsmeny såg ut.



Nyårsmenyn bestod av:


Förrätt: Egengjorda tunnbrödskorgar fyllda med salladsblad & kräftstjärtsröra som innehöll, creme frashie, kräftstjärtar, rom, rödlök, citronmajonäs, salt & dill


Varmrätt: Fläskfilè, potatisgratäng, grönsaker i ugn, svartpepparsås, sallad & vitlöksbröd


Efterrätt: Vaniljpannacotta toppad med hjortron

 

 

 

Efter middagen strålade vi samman med andra kompisar och umgicks och var ut & festade. :) Evelina kom först förbi och förfestade med oss lite, sen kom Sofia förbi en sväng men hon hängde inte med ut. Efter ett tag innan klockan hade hunnit slå tolv så skyndade vi oss att gå till Opera och vi hann precis komma fram då dom började skjuta en massa raketer och jag & Maria öppnade en varsin Asti flaska som vi hade med oss och som vi skålade in det nya året med. Där ute träffade vi lite folk som vi skålade med o önskade ett gott nytt år! :) Sen gick vi in och beställde nån drink, dansade in det nya året och så träffade vi Jennie & hennes kille och Sandra mfl. Vid stängningsdax så drog vi vidare på liten efterfest hos Maria där vi bjöd på krustader som vi hade köpt och som vi skulle äta under kvällen, vi fyllde dom med skagenröra och lite kräftstärtsröra som blev över från middagen. Vi satt där ganska länge, lyssnade på musik och hade det allmänt trevligt. Senare under natten nån gång tackade jag för mig och gick hem. :)


Ja det var mitt nyår, hoppas era nyår också har varit bra!? :) Här bjuder jag på lite bilder från den kvällen och jo föresten ska även visa i ett annat inlägg hur jag gjorde tunnbrödskorgarna, det var faktiskt väldigt enkelt.


   

 


 


 


 


 



 


   


 


 




Av Jasmine Andersson - 22 januari 2015 23:00

Hej jag har varit borta ett tag nu, berättar mer om de sen. Iallafall de är lite sent o skriva om julen nu och så men skulle bara säga att under juldagen gick iallafall jag och en massa kompisar ut på den årliga hemvändarkvällen/juldansen. Vi började med förfest hos Maria, sen fick vi skjuss till hotellet som tur var för det var riktigt kallt ute säkert - 28 grader. Det var en jätterolig kväll och det var en tomte till dj som spelade musik hela kvällen. Vi gick runt o minglade, beställde drinkar, pratade med folk och dansade en hel del. Det var kul för man träffade på många som har flyttat härifrån men som återvänder hem under julen till sina familjer. :) Sen när hotellet stängde så blev det lite efterfest hos Therese sen drog jag hem kring 3 nån gång. Ja det var den festen de. 


 


 


  

Av Jasmine Andersson - 6 januari 2015 20:45

Hej nu är jag tillbaka här igen. Min jul har varit hur bra och mysig som helst med mycket snö som det brukar vara varje år och även lite kyla på de. Åkte till mattis redan den 23 och sov över där. Den kvällen klädde jag julgranen för jag hade bett mamma att inte klä den tidigare eftersom jag ville göra de, tkr de är kul o mysigt och har jobbat så mkt så då blev de att jag gjorde de kvällen innan julafton. Sen på julaftonsmorgonen klev jag o mamma upp och åt lite grötfrukost tillsammans innan vi åkte iväg för att jobba några timmar, vi båda jobbade 7-12 så de gick ju bra. :) Sen innan vi åkte hem igen så for vi förbi kyrkogården för att tända lite ljus på farmor, mormor & morfar och pappas mormors grav. Var svinkallt ute -30 grader så jag höll på att frysa ihjäl men när vi kom hem till mattis så hade pappa gjort upp en eld i kaminen, så det var hur skönt som helst, nästan direkt hoppade jag in i duschen och tog sen på mig finkläder och sminkade mig litegrann. Sen började vi förbereda julmaten så som att koka ägg och dekorera dom, skära upp skinka, lax m.m och så var mamma och min bror ut och tände en massa marschaller runtom på gården och jag dekorerade bordet med lite lingonris, ljuslyktor och lite andra fina saker.


Sen så började Kalle Anka på tv så då tog jag fram de jag hade bakat innan jul såsom knäck, ischoklad, rocky road och så satt vi och myste framför tv:n sen kom mamma in med lite glögg, russin & nötter också. :) Efter att Kalle Anka var slut så fixade vi det sista med maten och dukade fram alla brickor & fat med mat på bordet brevid matbordet. Sen satte vi oss ner och åt av den goda maten, älskar julmat och mätt blev man. Satt och surrade ett tag efter maten innan vi gick in på efterrätten som var vaniljglass med varma hjortron, mums. :) Efter vi hade stökat undan allt från bordet så satte vi oss i vardagsrummet och tog det lite lugnt en stund, drack lite baileys och strötittade på nån film och surrade för att smälta maten lite.


Sen blev de julklappsutdelning och min bror fick äran att vara tomte, han lånade min tomteluva så de var inte så avancerad tomteutstyrsel som de brukar vara när de är barn runtomkring. :) När alla hade öppnat sina julklappar så var alla nöjda och belåtna, så då satte vi oss ner och tog ett vinglas, plockade fram lite julgodis och spelade ett sällskapspel som heter Bezzerwizzer. Det var lite krångligt i början med alla regler innan man har kommit in i de, vi satt och spelade i timmar för de var så himla kul och väldigt många skratt hann de bli. :) Och mitt i allt under spelets gång vid midnatt nån gång så gick strömmen så då fick vi tända en massa ljus för att alls kunna se nått och efter att vi hade spelat 2 eller 3 omgångar så avslutade vi spelet och tiden gick så fort så då var klockan mitt i natten nån gång, då tog vi en varsin kvällsmörgås med julskinka på och sen gick vi och la oss. Jag hade en mkt trevlig jul med mkt skratt och gemenskap.


På juldagen myste vi mest på framför lite bra filmer som gick på tv. :) Sen åt vi middag och efter de så åkte jag och min bror hem igen, skulle ut och festa med kompisar den kvällen så sov hemma då. Men på fredagen åkte jag hem till mamma & pappa igen och sov över där till lördag för ville umgås lite mer med dom, tiden gick så fort så kändes som man inte hade umgåtts så mkt, så då spelade vi lite mer spel & bara myste på och på söndagen var det jobb som gällde för mig. Hoppas ni alla andra har haft en bra och mysig jul för det har då jag haft! Här bjuder jag på lite bilder från min julafton. :)



  


     


 


 


 






  


    





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards