mariajasmine

Alla inlägg under juni 2013

Av Jasmine Andersson - 30 juni 2013 17:30

Hej som jag berättade i det förra inlägget så var det ju Sapmi Awards samma helg som studentveckan är alltså den 13-15 juni. Sapmi Awards är ett evenemang som startades förra året och det är en helg med lite olika samiska tävlingar på dagarna för allmänheten och även middagsbuffè och sen lite uppträdanden på kvällen. Så den helgen körde vi all in och festade 3 dagar i rad. Det började med att jag & Maria gick och tittade på balen som började kl 18 på torsdagskvällen sen efter de så skulle Maria ut med sitt jobb och äta middag, hon skulle ut med dom som jobbar på samma avdelning som henne men eftersom jag är vikarie med jämna mellanrum och har jobbat lite överallt och brukar jobba ganska mycket på den avdelningen så tyckte dom att jag skulle följa med ut och äta middag tillsammans med dom. Så då gick vi till Opera där vi beställde in pepparstek med pommes, pepparsås & sallad och så beställde vi in vin också, efter några glas så började jag känna mig ganska så full, vi pratade och skrattad & hade det väldigt trevligt. Sen efter maten beställde jag och Maria en varsin tequila sunrise och dom andra beställde irish coffe vi satt där till ungefär 21.30 sen tyckte alla att vi skulle gå vidare ner till talvatis där sapmi awards var eftersom det var första kvällen dom hade öppet och det skulle vara irländsk livemusik där så då gick vi dit. Vi gick in in stor tältkåta och sen gick vi till baren och beställde några cider sen satte vi oss ner och pratade och lyssnade på musik.


Sen när klockan började bli tolv så ville jag dra mig hemåt eftersom jag egentligen inte hade tänkt festa föränn på fredag och lördag så jag och Maria drog oss därifrån men vi hann inte så långt så kom vi på att vi skulle gå in på hotellet en sväng och beställa en varsin drink där. Det var ju studentfest där den kvällen så det var ganska mycket folk,vi beställde iaf Mojito som är min favoritdrink och så jävla god den var och fort tog den slut också, så vi var tvungen att beställa in en till. :p Sen när vi hade tänkt dra oss därifrån så kom dom andra arbeskamraterna dit också ochdom trodde att vi hade dragit hem så i stannade ett tag till och dom beställde drinkar. vi tipsade om mojiton så då beställde dom de så fick vi smaka lite mer. :p Men när kl var strax innan ett så drog vi hem, hotellet stängde ändå k 01.00 så..


Sen på fredagen sov jag ganska länge och sen for jag och handlade litegrann. Sen på kvällen blev det fest igen, då gick jag till Maria där var hennes ena syster och en kompis till henne och så var hennes kusin där också, sen kom micke, madde och en annan tjej och sen kom Jennie och hennes kille, vi satt och förfestade lyssnade på musik spelade lite ölspel och sen drog vi till hotellet och forsatte att dricka och surra med folk där, när de stängde så drog jag hem efter ett tag, jag orkade inte dra på nån efterfest och kände mig ganska så full så gick hem istället.


Tidigt på lördagen frågade Maria om jag ville hänga med ut till parken för var tydligen loppis och auktion där på dagen, så vi gick dit, där träffade vi på lite folk som vi surrade med och sen fyndade jag även litegrann. :) Efter det så gick vi till Opera och åt lunch jag tog en pizza som bakiskäk och sen när jag kom hem vilade jag ett tag var rätt så trött och sliten och sen började festen om igen.


Vi förfestade lite och sen drog vi till hotellet sen kl 01.00 då hotellet stängde betalde vi in oss på Sapmi Awards området där tältkåtorna finns för dom hade öppet till kl 02.00 och där var det en massa liveuppträdanden ute på en scen och just då spelade det norska samiska bandet Intrigue, dom är jättebra så det blev ett jäkla drag då, den kvällen var roligast av alla tycker jag. Vi dansade och sjöng och sen sprang jag och Maria ner till en brygga vid talvatis sjön och satt där en stund och vilade lite och drack lite från våra pluntor, jag hade fyllt min plunta med rom & cola, gott :p sen tog vi lite bilder och sen gick vi tillbaka till scenen och dansade och sjöng igen tills det stängde. Synd att en viss person som smsade mig den kvällen aldrig vågade komma fram och prata med mig, men det kanske var lika bra, men hade iaf. varit roligt att snacka lite men men jag hade det väldigt trevligt ändå. :) Jag tänkte även hänga med på efterfest den kvällen eftersom det var sista festkvällen åde men innan alla bestämmer sig vart vi ska så orkade jag inte vänta, jag blev hungrig och började frysa, var ganska kallt ute den kvällen så då drog vi hem istället och jag åt lite rester från tacosen som jag hade kvar som jag hade ätit till middag samma dag och sen gick jag och la mig i sängen.


Här bjuder jag på lite bilder från den helgen. :)


       


    


 


    


    


 


  

Av Jasmine Andersson - 30 juni 2013 15:30

Hej förlåt för det långa uppehållet men har fortfarande tjorv med mitt internet, till veckan ska dom komma och kolla på det, eftersom jag inte har fått nån hjälp tidigare av tekniker som har varit hit o kollat så har jag helt enkelt inte orkat bry mig längre om det, har jobbat mycket också så orkar inte ödsla energi på sånt som ändå aldrig blir fixat. Men nu har jag lyckats ta nya tag så då får jag hoppas att jag får den hjälp jag behöver, just nu sitter jag på mobilens internet har den inkopplad i datorn så då fungerar de ju så länge jag har surf kvar på mobilen så.


Jo här tänkte jag nu visa lite bilder från studentbalen som var för ungefär 2 1/2 vecka sen i parken. Förra året gick studenterna balen nere vid hotellet nära talvatis sjön (eftersom det är ett evenemang som heter sapmi awards som är samma helg som studenterna har balen och tar studenten, så tänkte dom att dom kunde gå balen där nere då istället, men det var ingen bra idè eftersom jag missade hela balen och det var inte lika bra organiserat och så hörde jag sen efteråt att många människor var missnöjd med att den hölls där nere, sen är det mindre med plats där, parken ligger centralt och det är mycket större och luftigare där, alla andra år har alltid balen varit i parken så i år var det mycket bättre tycker jag när den hölls på rätt plats.


Nåja här får ni se alla som gick balen i år, alltid roligt att se alla finklädda tjejer/killar, man börjar tänka tillbaka på när man själv gick på balen trots att de är några år sen nu. :p


På dom två översta bilderna är 2 av mina kusiner med som är syskon med varandra först Elias på den vänstra bilden tillsammans med sin tjej & sen min andra kusin Ester på den högra bilden tillsammans med sin kille. :)


    


    


    


    


    


    


    


    


    


    


    


    


    


    


   



  


 

Av Jasmine Andersson - 12 juni 2013 20:23

Om farmor hade levt än idag så skulle hon ha fyllt 67 år igår den 11 juni, så igår på eftermiddagen åkte jag, mamma & pappa ner till kyrkogården för att besöka hennes grav och där planterade vi lite blommor och så ställde jag dit två stycken fina änglastatyer som jag hade köpt till henne. Ena ängeln håller en liten fågel i sina händer, "den symboliserar farmor bra som den sångfågel hon var" och den andra ängeln vilar sig mot ett hjärta och i det stora hjärta finns det ett mindre rött & fint hjärta i kristall. Farmor har alltid gillat änglar och likaså jag så dom två änglarna passade till henne.



  


Sov i ro älskade farmor... Du kommer alltid att finnas i våra hjärtan, vi saknar dig<3


  

Av Jasmine Andersson - 12 juni 2013 20:00

Hej bloggen nu tänkte jag berätta lite om vad som hände för 2 veckor sen. Har inte hunnit skriva detta inlägg förän nu men det är därför jag har varit upptagen med andra saker. iallafall i mitten av den veckan så passade jag och mamma på att åka och köpa lite blommor på handelsträgården som jag ar berättat om förut som ligger nära mina föräldrars hus. Jag hittade många fina blommor som jag köpte och jag tog även en bild inne i växhuset, på bilden ser ni den största delen av växthuset, finns även 2 stycken mindre delar som är lite mindre än den på bilden, sen finns det ytterligare ett litet rum med blommor i och ett rum med lite prydnassaker så det är ett ganska så stort växthus. :) Eftersom det nu är så osäkert hur kallt det blir om nätterna ännu så står mina blommor fortfarande kvar i mammas lilla växthus, men jag ska kanske hämta dom imorgon eller på fredag för måste plantera ut dom snart så det bir finare på min uteplats å så att dom får komma ut i ny jord.


När helgen närmade sig och det blev fredag så stundade det såklart fest så jag tog och öppnade en corona och satt och njöt ute i solen på dagen och senare under kvällen gick jag över till Maria för att vi skulle grilla och äta middag tillsammans, det var så himla varmt ute den dagen/kvällen när klockan var 19 på kvällen så var det fortfarande + 37 grader i solen typ så vi bestämde oss för att sitta inne och äta. Sen lite senare innan vi skulle dra ut så gick vi ut på hennes balkong och tog en varsin drink, lyssnade på musik och surrade litegrann. Efter en stund drog vi ut till Opera där jag träffade på en person som jag inte har sett på länge så jag blev glad o tyckte de var kul. :) Efter att allt hade stängt så gick vi hem.


På lördagen blev det mest chill under dagen, satt ute i solen och solade litegrann och sen på kvällen blev det lite film mys tillsammans med en kompis.


På söndagen så åkte jag och mamma till ridhuset för att titta på hästhoppning, det var tävlingar där hela helgen. Så det va roligt att åka dit en sväng, där träffade vi även på Emma en av pappas yngre kusiner som vi pratade lite med, hon var speaker under tävlingarna. När allt var slut så följde jag med mamma ner till Mattis där vi åt middag tillsammans o pratade o så, tog även kort på en liten söt damm som hon hade grävt o gjort själv, på bilden är vattnet lite grumligt dock, men det blev mer klarare sen. Sen på kvällen när jag kom hem blev det mest lugnt, tittade på nån film och sen gick jag o la mig.


Nu helgen som var blev det mest chill och nu under veckan har jag bara pysslat på lite på min uteplats för att göra det lite fint innan jag ska plantera ut blommorna. :) Jo upptäckte tidigare i veckan på tv6 play att det fanns nya avsnitt av Paradise Hotel Danmark så nu har jag börjat att titta på det. :) Är också ledig från jobb nu framtill den 24 juni, kanske hoppar in o jobbar nån dag bara men sen den 24 går jag på mitt schema och jobbar enda fram till i början av augusti, sen efter det tar jag semester i nån vecka. :) Nu den här veckan är det ju studentveckan här så jag funderar på att gå och titta på balen imorgon och sen i helgen är det sapmi awards också + studentfest så i helgen är det nog mycket röjj ute, så då blir det nog utgång. :)


Jo föresten Marilyn Monroe tavlan som ni ser på bilderna här nere köpte jag av en kompis till ett bra pris ganska nyligt, det var ett mörkt streck på tavlan som inte skulle vara där men så fort jag kom hem så försökte jag med allt för att få bort strecket och tillslut lyckades jag få bort de, så nu är tavlan som ny igen, och den är superfin där den hänger på väggen brevid min säng. :)


    


     


    


 


    


    


    


  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards