mariajasmine

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2013

Svartvinbärsbladssaft

Av Jasmine Andersson - 22 augusti 2013 23:15

Nu i sommar har jag gjort hemmagjord saft som jag även gjorde förra sommaren, den är så otroligt god och väldigt sommrig i smaken. När jag var mindre så kom jag ihåg att varje gång vi i familjen var och hälsade på eller blev bjuden på middag till min pappas mormor så bjöd hon alltid oss på den här saften, så jag tänker på henne när jag dricker den. Jag tycker den är väldigt god och mycket bättre än saften som man kan köpa på affären, den liknar flädersaft i smaken fast jag tycker att det här är strået vassare än fläder. :)


Det du behöver för att göra saften är en massa färska svartvinbärsblad, citroner, citronsyra, socker och vatten. Först sköljer man av svartvinbärsbladen och sen blandar man dom tillsammans med citronskivorna i en tillbringare eller i stora glasflaskor, sen kokar man upp vatten, socker och citronsyra och häller sedan sockerlagen i tillbringarna, detta ska stå svalt i 5 dagar och jag brukar röra om i saften lite då och då. Eftersom jag bor i lägenhet så låter jag den stå i kylen men bor man i hus och har kallkällare så kan man ställa saften där. Sen när de har gått 5 dagar så silar jag bladen och citronerna från saften (som ni ser på bilderna här nedanför) och sen häller jag upp saften i flaskor. Ett bra tips om man har gjort mycket saft så går det bra att frysa in den om du har hällt saften i plastflaskor men tänk då på att inte fylla i hela flaskan eftersom när den fryser till så ökar innehållet i flaskan.


Jättegod och enkel saft som är värd att prova göra. :)


    


 


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jasmine Andersson - 26 oktober 2015 00:45

Som alla andra år så har jag och mamma hunnit plocka lite hjortron även den här sommaren. :)               ...

Av Jasmine Andersson - 26 oktober 2015 00:30

Heej igen... Nu har jag haft ett väldigt långt upehåll här så nu kommer de in lite bilder på vad jag har hunnit syssla med dom månaderna som jag inte har varit här. Börjar med detta i mitten av sommaren var det den årliga motorfestivalen så då fyllde...

Av Jasmine Andersson - 26 oktober 2015 00:15

På motorfestivalkvällarna blev de såklart fest både på fredag och lördag. Fredag raggade vi runt i Daniels bil ett tag och sen for vi på förfest till Lindvi där de var en massa folk och sen gick vi ut och dansade, lyssnade på Top cats och så tog vi ä...

Av Jasmine Andersson - 24 augusti 2015 22:00

Trubadurkvällen på notis tidigare i sommar var väldigt mysig med lite musik som 2 duktiga killar underhöll oss med varav en av dom är en tidigare klasskompis till mig. :)                    ...

Av Jasmine Andersson - 24 augusti 2015 21:45

Midsommar firade jag tillsammans med familjen hemma hos mamma o pappa under dagen med en god sillunch, lite öl, nubbe och vin till de. Sen så gjorde jag en en god tårta med digestivkexbotten, kolasås av kokad kondenserad mjölk, vispgrädde och en mass...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards